Cruises in 2018 en de cruise trends van 2019

Het einde van het jaar… dat betekent terugkijken naar het afgelopen jaar en vooruitkijken naar het volgende jaar. In de wereld der cruises is het niet anders. Een van deze voorspellingen waar we altijd naar uitkijken, is deze van het CLIA (Cruise Lines International Association). Elk jaar bekijken ze de trends voor het komende jaar en doen ze ook enkele voorspellingen. Het CLIA, waarvan 26 van de grootste cruiserederijen deel uitmaken, verwacht alvast dat ongeveer 30 miljoen mensen in 2019 een cruise zullen maken (in 2018 waren er dat nog 28,2 miljoen).

Met 18 nieuwe cruiseschepen en 272 cruiseschepen onder de CIIA-vlag in actie, zijn hier enkele van de cruise trends voor 2019:

Instagram op een cruise

Instagram op een cruise

Instagram: Instagram is nog steeds booming en dit zien ze bij CLIA enkel nog groeien. Met steeds betaalbaarder Internet aan boord en betere connectiviteit aan land zal het aantal cruise Instagram foto’s in 2019 als een vuurpijl de lucht inschieten.

Wellness & Gezondheid: Cruiserederijen zetten volledig in op het wellness- en gezondheidsaspect. Je vindt tegenwoordig niet alleen spa’s aan boord, maar ook oxygen bars, gezonde menu’s, de nieuwste fitnesstoestellen en allerhande voedingskeuzes.

Exclusievere excursies: Reizigers willen tegenwoordig meer dan de klassieke sightseeing tours die je in iedere stad kunt houden. Ze hebben bepaalde dingen op hun bucket list staan en de rederijen proberen deze dromen ook tijdens de cruise te realiseren door unieke excursies aan te bieden. Zo krijgen gasten bijvoorbeeld de kans om Machu Picchu al wandelende te ontdekken of koken ze samen met sterrenchefs.

Technologie: De technologische evolutie staat natuurlijk niet stil en we zien dan ook een technologische evolutie binnen de wereld van de cruises en cruiseschepen. Zo duiken er her en der draagbare armbanden en toestellen op waarmee cruisepassagiers tal van dingen kunnen doen om de cruise helemaal op maat te laten verlopen.

Bewust reizen: Cruisepassagiers zijn ook meer dan ooit bezig met het milieu en het behoud van plaatselijke tradities en culturen. Ze willen op een bewuste en milieuvriendelijke manier reizen. Samenwerken met de plaatselijke gemeenschap, technologische innovaties die de ecologische voetafdruk van een cruise verminderen… het speelt allemaal een rol.

Nieuwe bestemmingen: Als we de interesse van cruisepassagiers bekijken dan zijn mensen tegenwoordig op zoek naar steeds exclusievere bestemmingen die vroeger onmogelijk waren om te bereiken met een cruise. Denk hierbij aan Antarctica cruises of een cruise naar de Galapagos-eilanden.

Generation Z: Binnen twee jaar tijd wordt generatie Z, de mensen geboren na 1990, de grootste consumptiegeneratie. Bij deze mensen draait het om het authentieke in plaats van om het materiële. Dit geldt ook voor de cruises die ze zullen maken. Iets waar ook cruiserederijen rekening mee zullen gaan houden. Denk hierbij aan meerdere bestemmingen per cruise en unieke ervaringen zoals een muziekfestival op zee.

generation Z

generation Z

Avonturen buiten het hoogseizoen: Een andere trend binnen de wereld van de cruises, is het kiezen voor een reis buiten het hoogseizoen. Mensen willen de koude even ontlopen door een reis naar een tropische bestemming te boeken. Er zijn dan ook heel wat cruises die je maar eens in je leven maakt zoals een excursie naar het Noorderlicht, pinguïnkolonies bezoeken en Europese kerstmarkten een bezoek brengen.

Werkende generatie: Heel wat moderne reizigers, ook wel digitale nomaden genoemd, kiezen voor reizen waarbij ze toch nog vanop afstand kunnen blijven werken. Met Wifi en bars die deze activiteit stimuleren, kunnen reizigers toch blijven werken terwijl ze hun cruisevakantie hebben.

Vrouwvriendelijke cruises: Met het aantal vrouwelijke reizigers dat blijft groeien, bieden steeds meer rederijen maar ook reisbureaus cruises aan die gericht zijn op vrouwen. Hierbij wordt er gekeken naar de interesses van vrouwen en probeert men vrouwen ook in contact te brengen met andere vrouwen.

Single of alleen reizen: Het aantal mensen dat op Google op zoek gaat naar ‘alleen reizen’ en ‘single reizen’ stijgt meer dan ooit tevoren. Cruises zijn in dat opzicht natuurlijk ideaal. Alles wordt voor jou geregeld en je komt er automatisch in contact met andere mensen.

Geef een reactie